شرکت سهند ارتباط خاورمیانه
تلفیق خلاقیت و یکپارچگی

اینترنت فیبر نوری چیست؟

انتشار در 22 آذر 1400 در

بسیاری از ما شنیده‌ایم که سرعت اینترنت کابل مسی و یا وایرلس «بهتر» است؛ اما سرعت اینترنت بر بستر فیبر نوری بیشتر است. معنی واقعی این حرف چیست؟ آیا واقعا سریعتر و قابل اعتمادتر است؟ گزینه های اتصال دیگری که ما با آن مقایسه می کنیم چیست؟ تفاوت بین سرعت اینترنت فیبر نوری و کابلی چیست؟ قیمتش بیشتره؟ و اگر فیبر نوری همانطور که می‌گویند تکنولوژی برتر و پیشرفته تر است، چگونه می توانیم آن را دریافت کنیم؟ در این مقاله قصد داریم تا به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم.

در گذشته که فیبر نوری نبود، چه می‌گذشت؟

در گذشته بهترین گزینه اینترنت خانگی ما، اتصال کابل دوست داشتنی و سرعت پایین ADSL بود که همه با این موضوع آشنا هستیم. اما هدف اصلی ما در این مقاله بررسی حقایق در مورد ۱۰ مزیت برتر اینترنت بر روی فیبر نوری در مقایسه با DSL و کابل را بررسی کنیم.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت بر بستر فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری یک اتصال است که توسط یک کابل پر از الیاف شیشه‌ای یا پلاستیکی نازک حمل می‌شود. سرعت اینترنت فیبر نوری حدود 20 برابر سریعتر از کابل معمولی با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه است. اما سوال اصلی اینجاست که چرا اینترنت کابلی فیبر نوری بسیار بهتر از اینترنت کابلی معمولی است؟ اینترنت کابلی (بر روی کابل مسی) سیگنال‌های خود را به سیم‌های فلزی می‌فرستد. فلز گرم می‌شود، سیگنال را تضعیف می‌کند و در نتیجه تداخل ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که اینترنت کابلی و DSL بسیار کندتر و دست و پا چلفتی تر از فیبر نوری است.

همچنین بخوانید «یک کلید هوشمند، به جای تمامی کلیدهای هوشمند خانه هوشمند شما!»

اینترنت فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

اینترنت فیبر نوری با تقسیم فایل‌هایی مانند فیلم‌ها و بازی‌ها به بسته‌های داده صفر و یک کار می‌کند. یک لیزر این سیگنال (که از نوع کد مورس است) را به انتهای یک رشته پلاستیکی یا شیشه‌ای فلاش می‌دهد. ضخامت “یک رشته فیبر نوری” به اندازه یک تار موی انسان است. یک غلاف مخصوص به نام روکش (ژاکت)، پرتو نور را در داخل رشته نگه می‌دارد. نور می‌تواند تا 60 مایل منعکس می‌شود و جایی که مودم فیبر نوری شما، نور را به شکلی که رایانه شما بتواند از آن استفاده کند، رمزگشایی می‌کند.

شبکه فیبر به چند شکل قابل اتصال می‌باشد؟

شما می‌توانید فیبر نوری را به سه شکل متصل کنید:

  1. FTTH
  2. FTTC
  3. FTTN
اینترنت فیبر نوری چیست؟

FTTH چیست؟

FTTH که مخفف Fiber to The Home می‌باشد با عنوان FTTP (Fiber to the Premises) نیز شناخته می‌شود. این روش سریع ترین و قابل اعتماد ترین اتصال فیبر نوری است.

همچنین بخوانید «کلیدهای هوشمند تیتان و تیتانیا (TITAN & TITANIA) تحولی بزرگ در خانه هوشمند شما!»

FTTC چیست؟

FTTC که مخفف Fiber to the Curb می‌باشد، فیبر نوری تا نزدیکی خانه شما بیاید و پس از آنجا از کابل کواکسیال استفاده می‌شود.

FTTN چیست؟

FTTN که مخفف Fiber to the Node می‌باشد با عنوان Neighborhood نیز شناخته می‌شود. در این روش فیبر نوری تا یک مایلی خانه شما می‌آید و پس از آن از کابل‌های مسی استفاده می‌شوند.

مزیت اینترنت بر بستر فیبر!

اغلب مشتریان ما قبل از استفاده یا بهتر بگویم اجرای سیستم فیبر نوری از ما این سوال را می‌پرسند که آیا سرویس اینترنت فیبر نوری بهتر است؟ در یک کلام پاسخ این سؤال بله است. اینترنت بر روی بستر فیبر نوری در مقایسه با اینترنت کابلی یا DSL بسیار سریعتر و قابل اعتمادتر است.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

همچنین بخوانید «فیبر نوری و تفاوت آن با کابل‌های مسی!»

سرعت، مهم ترین فاکتور اینترنت!

سرعت اینترنت فیبر نوری 1 گیگابیت بر ثانیه است. این کابل 10 تا 20 برابر سریعتر از کابل 50 تا 100 مگابیت بر ثانیه است. برای مقایسه سرعت اینترنت فیبر نوری و اینترنت کابلی، از تست سرعت زیر کمک بگیرید. این تست به خوبی نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا یک فیلم 2 ساعته در فیبر نوری و در مقابل اینترنت کابلی دانلود شود.

زمان دانلود فیلم 2 ساعته با کیفیت

سرعت اینترنت فیبر نوری 1 گیگابیت بر ثانیه: 40 ثانیه

سرعت اینترنت کابلی 100 مگابیت بر ثانیه: 7 دقیقه

سرعت DSL 25 مگابیت بر ثانیه: 30 دقیقه

سرعت 4G LTE، 35 مگابیت بر ثانیه: 25 دقیقه

سرعت اینترنت 5G، 5 گیگابیت بر ثانیه: 4 ثانیه

اینترنت فیبر نوری چیست؟

ضریب اطمینان بیشتر در تکنولوژی اینترنت فیبر نوری!

برای همه ما این اتفاق افتاده است. هنگامی که شما در حال تماشای فیلم با فرزند دلبند و کوچک خود هستید، ناگهان تصویر متوقف می‌شود. دلیل این مشکل چیست؟ چرا این مشکل رخ می‌دهد؟ در همین زمان کودک 4 ساله شما می‌گوید: “بابا چرا قطع شد؟”

حقیقت این است که اتصال کابلی شما باید به اندازه کافی سریع باشد تا ویدیو را بدون وقفه پخش کند. اما هنگامی که ترافیک شبکه افزایش یابد، دیگر کابل‌های مسی جوابگوی این حجم از بار ترافیکی نخواهند بود. اینجاست که تفاوت‌های سرعت اینترنت فیبر نوری با کابل‌های مسی آشکار می‌شود. فیبر نوری می‌تواند کاربران بیشتری و داده‌های بیشتری را با سرعت‌های بالاتر مدیریت کند. یک نکته مهم دیگر نیز این است که اینترنت فیبر نوری به خطوط برقی نیاز ندارد. بنابراین به اندازه اینترنت کابلی مستعد قطع شدن نیست و این یکی از بزرگترین مزایای سرعت اینترنت فیبر نوری به شمار می‌رود.

برای مشاهده ادامه مقاله، روی این دکمه کلیک کنید!

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید